Hieronder in chronologische volgorde een overzicht van hoe het begon en hoe het verder ging....
2005Het idee van Carolien Euser en Madelinde Hageman wordt genomineerd voor een prijs van Cinekid; ontwerp nieuwe mediatools. Ze komen erachter dat ze veel liever met de kinderen naar buiten gaan in plaats van achter de computer zitten en willen met als startpunt kunst in de openbare ruimte een ontdekkingstocht ontwerpen in de dagelijkse omgeving van alle scholen in Nederland. Hun plan wint niet, maar wordt wel gesteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.
2006In samenwerking met basisschool Sint Jan de Doper werd in het Siegerpark in Amsterdam-Slotervaart een aantal associatieve kijkopdrachten uitgevoerd door leerlingen van groep 5 en 7 in het kader van het project ‘De Herrekijker’. In het park vond in die periode de tentoonstelling NUTSPARK plaats. De confrontatie met kunst in de openbare ruimte gerelateerd aan de dagelijkse omgeving van het park vormden een unieke gelegenheid die uitstekend aansloot bij de doelstellingen van de Herrekijker.
2007
Leerlingen van de middenbouw van de 5e Montessori Watergraafsmeer werken in april en mei 2007 aan het project 'de Herrekijker'. Ze voeren opdrachten uit in Park Frankendael, het oudste park van Amsterdam, waar een bijzondere heemtuin is. Van hun foto’s, tekeningen en teksten wordt een interactieve film gemaakt. Een verzameling korte filmpjes, met hun associaties in de vorm van gedichten, tekeningen, korte verhaaltjes. De kijker kan zelf een keuze maken en daardoor een eigen, associatieve volgorde bepalen. De film is gemaakt met hulp van het Korsakowsysteem (opensource software voor montage) van Florian Thalhofer.
Tijdens het Rode Loper Festival 2007 wordt in Restaurant de Kas gelegen in Park Frankendael te Amsterdam de film gepresenteerd, voorafgegaan door een Herrekijker wandeling voor volwassenen. Leerlingen van de 5e Montessori leggen uit hoe Herrekijken werkt. In de week erna komen klassen van verschillende scholen uit de buurt naar het park voor een speciaal programma. De film wordt vertoond in de ruine op het eilandje.
Plattegrond en opdrachtkaarten waarmee de kinderen de herrekijker route liepen.
2008
Een tijdelijk cultuureducatief Fonds waardeert het plan om een landelijk bruikbaar lespakket te ontwikkelen met een publicatie en veel kunstwerken erin. Tijdens de ontwikkeling van het plan moet in minstens drie verschillende provincies het project uitgevoerd worden. De Noorderparkkamer in Amsterdam Noord wil graag en veel gaan Herrekijken met kinderen in het Noorderpark en krijgen een uitgewerkt programma op maat met een bijzondere presentatie.
2009
Tijdens het festival Into the Great Wide Open op Vlieland maken leerlingen van de OBS De Zeester een eigen Herrekijkertentoonstelling. Vooraf aan het festival werkten ze met opdrachten rond hun eigen school en op de waddendijk. Tijdens het festival helpen de Vlielandse kinderen andere kinderen bij het maken van foto's en het uitvoeren van Herrekijkeropdrachten op het strand, zoals bijvoorbeeld Zeestaren en Onderstebovenkijken.
De kunstroute bevat een aantal echte 'Herrekijker' kunstwerken.
2010
Er komt nog een kunstroute op het Into the Great Wide Open festival Vlieland met kunstwerken in bos, duin en strand vanuit onze visie. De kunstenaars worden uitgedaagd om op hun omgeving te reageren en een lokatie specifiek werk te ontwikkelen. Daarnaast wordt het Herrekijken lesprogramma via de Noorderparkkamer in Amsterdam Noord een vast onderdeel in hun aanbod.
2011
Het lespakket voor heel Nederland gaat er komen! De ontwikkeling van de online lesomgeving, inspiratieboek en de bijbehorende digitale omgeving om in 2012 landelijk Herrekijker neer te zetten. Ook ontwikkelden we een tweede vast programma voor de beeldschone tuin van Stichting de Kievit te Harmelen. Dit programma is permanent beschikbaar via NME Woerden voor de scholen in de omgeving en is publiek toegankelijk op zondagen. Zie de website van Stichting de Kievit.
2012Landelijke lancering bij museum de Paviljoens in Almere (waarbij ook Herrekijker op maat is gemaakt voor het educatieve programma van het museum). Start van de verkoop van het lespakket en boek. Voor BSO Eigenwijs in Den Haag de ontwikkeling van Herrekijker voor de Buitenschoolse opvang. In plaats van 3 lessen naar 10 middagactiviteiten.
2014Door het succes willen we nu dat alle kinderen en hun ouders er zelf mee aan de slag kunnen gaan. Dit gaan we doen door het ontwikkelen van een Herrekijker programma wat toegankelijk wordt op verschillende lokatie's in Nederland. De opdrachten worden dan via een Herrekijker App aangeboden.